Faldgruber i den skriftlige pædagogiske opgave.

Faldgruber i den skriftlige pædagogiske opgave
Mangler du nyt mod på din opgave så er hjælpen nær.
Billede af Søren Lauridsen, der tilbyder studieteknik
Af Søren Lauridsen. Cand. pæd. pæd. og lektor i pædagogik på pædagoguddannelsen.

Faldgruber i den skriftlige pædagogiske opgave.

Den gode opgave er baseret på genren videnskabelig afhandling. Det er altså ikke en skriftlig fristil og heldigvis heller ikke helt så svært som det måske kunne lyde til.

Undgå disse faldgruber, idet den gode opgave er kendetegnet ved følgende:

  • lever op til dit fags studieordning – som du bør læse før arbejdet begynder.
  • er problemundersøgende, analytisk og selekterende.
  • med faglige argumenter søger at overskride hverdagsforestillinger og finde dybere forståelse.
  • ikke et partsindlæg eller en platform, hvor du kan udstille eller udbrede dine synspunkter eller holdninger.
  • styrker din faglige indsigt, din professionalitet og handlingsmuligheder.
  • at den præsenterer teori med dine egne ord.
  • har en klar struktur, et tydeligt sprog og en logik, der både giver læseren overblik og indblik.
  • bruger relevant teori, fagbegreber og argumenter frem for tilfældige og unuancerede forestillinger.
  • har en litteraturliste, der afspejler semestret. Kig efter underviserens litteratur.
  • Bruger den viden, erfaring og litteratur, du har fra undervisning og praktik

Faldgruber i den skriftlige pædagogiske opgave. Almindelige misforståelser.

  • at omfattende viden frem for dybtgående belønnes.
  • at du skal være original og nytænkende.
  • at et særligt abstrakt og kompliceret sprog er målet og vægtes højt.
  • brug af mange teoretikere er bedre end få.
  • at en lang opgave er en god opgave.
  • at gentagelser fremmer forståelsen.
  • at teoripræsentation og analyse er det samme.
Billede af den gode opgave for pædagogstuderende
Gruppearbejde skal være velfungerende, når den gode opgave udarbejdes

Interne link.

1. Opgaven til 12: https://xn--online-studiehjlp-5rb.dk/wp-admin/post.php?post=349&action=edit

2. Læseteknik: https://xn--online-studiehjlp-5rb.dk/index.php/velkommen-til-selvstudie-i-akademisk-laeseteknik/

3. Notatteknik så du husker og læser bedre: https://xn--online-studiehjlp-5rb.dk/index.php/notatteknik-saa-du-husker-tekster-og-laerer-bedre/

Eksterne link.

1. Pentagonmodellen: Opgaven i modelform: http://dengodeopgave.dk/redskaber/pentagonen/

2. Undgå sprogfejl i dit bachelorprojekt og speciale: https://samfundslitteratur.dk/skriv-opgaver-p%C3%A5-p%C3%A6dagoguddannelsen

3. Kom igennem dit speciale eller bachelorprojekt: https://studerendeonline.dk/studie/200126/10-rad-til-speciale-eller-bachelorprojekt/

4. Kom helskindet i gennem projektskrivningen: https://studerendeonline.dk/studie/200121/kom-helskindet-igennem-projektskrivningen/

5. Kom igennem dit speciale eller bachelorprojekt. https://nyuddannet.dk/page/1132/kom-igennem-dit-speciale-eller-bachelorprojekt/

6. Læreruddannelsen. Her er de syv bedste bachelorprojekter: https://www.folkeskolen.dk/595447/her-er-de-syv-bedste

Billede af en studerende, der læser den bedste opgave
Det kræver læsning for at lave den tilfredsstillende opgave – og så bliver jeg klogere.

Hvis du har en kommentar eller et spørgsmål om pædagogik, besvarer jeg det gerne og helt gratis - naturligvis.